ŽELJEZNIČKI MOST SAVA U ZAGREBU – ZELENI MOST
Ojačanje temelja STUPA MOST ''Sava – Zeleni'' izvedeno je u okviru rekonstrukcije i održavanja željezničkog mosta sa svrhom povećanja njegove nosivosti za nova opterećenja.Djelovanja na konstrukciju mosta i temelje, u skladu sa novom kategorizacijom mosta, uvjetovale su ojačanje temelja stupa na kojem se nalazi nepomični ležaj konstrukcije mosta. Kako bi se preuzele relativno velike horizontalne sile kočenja vlakova te njihov moment djelovanja, izvedena je grupa vertikalnih i kosih pilota.
Grupa pilota sadrži ukupno 24 bušena, armiranobetonska pilota, promjera d=1000 mm, duljine 24.5 m. Piloti su kosi sa otklonom od vertikale u rasponu od 6 do 10 stupnjeva. Povezani su naglavnom gredom debljine 3.3 m, koja je preko 'AB plašta' povezana za tijelo starog stupa mosta. Proračun grupe pilota i temelja starog stupa predstavlja složen proračun interakcije tla i konstrukcije, koji je proveden u suvremenom računalnom programu Ensoft GROUP. Program omogućava modeliranje grupe pilota povezane krutom naglavnom gredom. Piloti su modelirani kao štapni elementi, dok je temeljno tlo modelirano Winklerovim oprugama. Opruge su nelinearno-plastične, a oblik naponsko deformacijske krivulje te pripadna krutost i čvrstoća prilagođene su karakterističnim vrstama tla (meke gline, krute gline, pijesci i sl.).. Parametri modela tla određeni su na temelju standardnih geotehničkih istražnih radova, koji sadrže: laboratorijsku klasifikaciju tla, ispitivanje tla standardnim penetracijskim pokusom te ispitivanjem nedrenirane čvrstoće tla (jednoosna čvrstoća u laboratoriju, terenski pokusi ručnim penetrometrom i ručnom krilnom sondom).
U okviru kontrole kvalitete izvedbe pilota, na lokaciji je provedeno statičko ispitivanje test pilota. Ispitani pilot je vertikalni, bušeni, armirano-betonski pilot promjera d=600 mm i duljine 24.5 m. Sustav za ispitivanje sastojao se od 8 radijalno raspoređenih sidara za preuzimanje kontra tereta, povezanih naglavnom čeličnom kapom. Ispitivanje je provedeno do maksimalnog opterećenja od 4500 kN u koracima od 500 kN. Vrijeme održanje sile prilikom opterećenja iznosilo je 60 minuta, a prilikom rasterećenja i ponovnog opterećenja iznosilo je 10 minuta. Na temelju dobivenih rezultata ispitivanja provedena je verifikacija proračunskog profila tla, te je provedena kalibracija parametara tla. Za kalibrirane vrijednosti tla provedena je ekstrapolacija rezultata za pilot promjera d=1000 mm čime su potvrđene pretpostavke proračunskog modela.